Stress & Burnout Coaching

Iedereen heeft in zijn leven een beetje stress nodig, dit motiveert, daagt uit en zorgt dat je productief bent. We spreken dan van gezonde stress. Stress wordt pas een probleem als het een langere periode aanhoudt, dit heet chronische stress. Het stressniveau is dan hoger dan we kunnen dragen en dit wordt vaak aangeduid als overspannenheid.

Overspannenheid is omkeerbaar, wanneer de oorzaak weggenomen wordt kun je weer normaal functioneren. Als je in deze fase geen mogelijkheid ziet om de stress te reduceren loop je de kans volledig uitgeput te raken. Deze uitputting noemen we burn-out en in deze fase is langdurig herstel nodig. Daarnaast is het vaak noodzakelijk om andere keuzes op het gebied van werk/privé te gaan maken.

Stress wordt overigens niet alleen veroorzaakt door externe factoren. Gevoelens, gedachten en gewoontes kunnen ook negatieve stress opleveren. Deze kunnen aangeleerd zijn door ervaringen uit het verleden. Het is dus belangrijk om te onderzoeken welke factoren in jouw leven stress veroorzaken en wat je hier tegen kunt doen.

Signalen van een burn-out:
– slecht slapen / vroeg wakker worden
– regelmatig dromen
– emotioneel en lichamelijk uitgeput
– opgejaagd gevoel
– krampachtig dingen onder controle houden
– verminderde interesse
– innerlijke leegte ervaren
– concentratieproblemen
– veel tobben en piekeren
– lichamelijke klachten
– verslavingsgedrag

Een aantal symptomen van burn-out lijken op die van een depressie. Het verschil is dat een depressie een stemmingsstoornis is en een burn-out een energiestoornis. Waar een depressie zich afspeelt op alle vlakken van het leven, is een burn-out meestal werkgerelateerd. Wel kan een burn-out en het besef dat er een grens bereikt is, leiden tot een depressie.

In persoonlijke coachingsgesprekken gaan we samen zoeken naar de oorzaken en mogelijke oplossingen voor jouw problemen. Wie ben jij en wat wil je eigenlijk? Wat maakt jou blij? Hoe bewaak je je grenzen? Wat gebeurd er als je vaker ‘nee’ zegt? Zijn er oude overtuigingen die niet meer werken? Hoe kun je beter met stress omgaan? Zijn er relaties die je graag wil herstellen of juist verbreken? Haal je voldoening uit je huidige baan? Hoe bouw je momenten van rust en ontspanning in?

Deze gesprekken worden in huiselijke sfeer gevoerd of wandelend in de natuur. Het is daarnaast ook mogelijk om de gesprekken te combineren met een Reiki-behandeling.

Het gaat er vooral om wat JIJ nodig hebt, want uiteindelijk ben jij ook degene die het moet gaan doen. Ik help je om uit te zoeken waar je klachten precies vandaan komen, om eventuele patronen te herkennen en deze te doorbreken. We kijken samen welke stappen er nodig zijn om jouw doel te bereiken, zodat ook jij straks weer zelfverzekerd, energiek en gelukkig in het leven staat!

Aandachtspunten tijdens het behandeltraject:
– herkennen en erkennen van klachten
– uiten van gevoelens en gedachten
– advies over rust, voeding en structuur
– dag-/weekprogramma opstellen
– ontspanningsoefeningen
– mindfulness training
– inzichten verwerven
– patronen en overtuigingen doorbreken
– assertiviteit/zelfvertrouwen vergroten
– lichamelijke beweging d.m.v. wandel-coaching
– relaties met anderen
– arbeidsperspectief
– eventuele nazorg en/of evaluatie