Dubai 2011

Donderdag 8 september vlogen we vanaf Sri Lanka in vierenhalf uur naar Dubai. Onze rugzakken gingen direct door naar Dusseldorf. Dat was fijn aangezien we daardoor alleen een handtas bij ons hadden. De luchthaven in Dubai was wederom een ramp, van de vijftig balies waren er maar tien open. Lange rijen mensen die stonden te wachten tot een trage douane-medewerker hun paspoort eindelijk had gecontroleerd. Dan zijn er ook altijd nog mensen die vinden dat ze zich bij een groep mogen aansluiten of voorrang hebben omdat ze met kinderen reizen. Mijn geduld was op een gegeven moment behoorlijk op. Na een pittige discussie stonden we uiteindelijk voor de asociale voordringers en anderhalf uur later hadden we het felbegeerde stempeltje in ons paspoort staan.

Daarna was het zoeken naar een geldautomaat, die uiteindelijk geen geld wilde geven. Gelukkig had ma nog wat euro’s op zak, die we konden wisselen bij een wisselkantoor. Het was veel later dan gepland, hierdoor bleek de touringbus inmiddels niet meer te rijden. Deze bus rijdt door Dubai, met een ticket kun je uitstappen bij bezienswaardigheden en daarna de volgende bus weer nemen om verder te rijden. Het is een snelle manier om Dubai te verkennen tijdens een stedentripje. Gelukkig rijdt er in Dubai ook een tram, dat was dus een geschikt alternatief voor de touringbus. Wij kochten een dagkaart, maar helaas was er nergens een plattegrond van Dubai en de tramstations te verkrijgen.

Op goed geluk stapte we de metro in en konden we eindelijk op weg gaan. In de metro was het zelfs nog kouder dan op de luchthaven, de airco draait in dit land op standje vrieskist. Er reden maar twee lijnen en alles stond goed aangegeven, ook was er in de metro personeel aanwezig die gelijk kwamen helpen. Het was leuk om vanuit de metro Dubai te kunnen bekijken. Op metrostation Burj Dubai zijn wij uitgestapt om het hoogste gebouw ter wereld te bekijken. De warmte sloeg ons om de oren, het was zeker veertig graden en er stond een harde wind. De wind was echter niet verkoelend, het zand striemde tegen je benen en de hitte benam je adem.

BurjDubai is inderdaad een erg hoog gebouw, helemaal van glas. Het was lastig om het op de foto te krijgen. Bij de toren zagen we een bord die verwees naar een fontein en een shoppingmall. Het overdekte winkelcentrum was mega groot en koud. Er waren grote etalages vol prachtige spullen en bling bling. Er was zelfs een grote waterval en een schaatsbaan aanwezig. Je ziet qua bevolking grote contrasten, er lopen hele moderne mensen rond maar ook vrouwen in burka. De mannen maakte foto's van hun vrouw geheel gehuld in een zwarte jurk, terwijl daarnaast hun dochter in een kort jurkje stond. Dit was apart om te zien. Op de derde verdieping bleek een fastfood-gedeelte te zijn, werkelijk allerlei soorten en maten hamburgers. Bij de Burger King onszelf getrakteerd op een heerlijke vette hap. Daarna was het tijd om weer verder te gaan.

Dubai is erg schoon, er ligt geen afval op straat, je ziet geen zwervers en je wordt niet lastig gevallen door verkopers. Het voelt erg veilig en je kunt op je gemak rondkijken. Op het laatste station zijn we uitgestapt om vandaar uit naar de Palm te lopen. Dit leek op de plattegrond niet erg ver, maar na een tijdje lopen bleek het toch verder dan verwacht. Toen we het bij een winkeltje navroegen bleek het ter voet niet eens bereikbaar te zijn. We zouden dus een taxi moeten nemen, maar eigenlijk waren we toch wel erg moe van het lopen en de warmte. We besloten terug naar de metro te gaan en ons hotel te gaan zoeken.

Helaas waren we te vroeg uitgestapt, waardoor we weer een ritje moesten maken. Bij de juiste halte aangekomen bleek het hotel gelukkig dichtbij het metrostation te liggen. Het was een erg hoog gebouw, we kregen een nette kamer op de elfde verdieping. Gelijk lieten we het bad vollopen, helaas deed de jacuzzi-knop. Het was heerlijk om alle spieren even te ontspannen in het warme water. Na middernacht kropen we dan eindelijk ons bed in, om 5:00 uur liep echter de wekker alweer af. Vrijdag 9 september vertrokken we namelijk al vroeg naar de luchthaven. Wederom dachten we dat het een klein stukje lopen zou zijn, maar achteraf waren we blij dat we een taxi hadden genomen. De taxi bleek tot onze verbazing heel goedkoop te zijn, eigenlijk was dit een betere manier geweest om Dubai in korte tijd te verkennen. Het ging deze keer ook zeer voorspoedig bij de douane, hierdoor hadden we nog genoeg tijd om even rustig te ontbijten voordat we het vliegtuig in moesten.